Mohlo by se zdát, že nejmladší děti v mateřské škole si pouze za dozoru učitelek hrají, protože jsou natolik malé, že nic jiného nezvládnou. Ale není tomu tak.
U nás v mateřské škole spolu s kolegyní klademe velký důraz na klidné a pozvolné zvykání si nově příchozích dětí na novou etapu jejich života. Na socializaci, sebeobsluhu, hygienu, stolování a další nové situace, s kterými se děti v průběhu pobytu ve školce setkávají.
Ale hned od začátku se snažíme především formou hry také rozvíjet hrubou i jemnou motoriku, jazyk a řeč, paměť, fantazii a další oblasti dětské osobnosti.
Mně osobně se velmi osvědčily prvky z dramatické výchovy, a to konkrétně metoda „Učitel v roli“, kdy jednoduchým převlekem přicházím mezi děti jako paní pošťačka.
Na poprvé jsme si vysvětlili, kdo jsem a co moje práce obnáší. Následně jsem postupně každému dítěti předala jeho dopis, v kterém děti našly obrázek vztahující se k danému tématu, o kterém jsme si v danou chvíli povídali. Děti následně dle pokynů s obrázkem pracovaly. Každý měl svými slovy obrázek popsat (tvar, barva, druh…) a poté přiřadit do určité skupiny. Úkoly se vždy liší podle daného tématu.
Děti už dnes tuto činnost velmi dobře znají a jsou nadšen, když „paní pošťačka“ vstoupí do třídy.
Podle mého názoru je hra nejlepším nástrojem, jakým děti vychovávat, učit je novým věcem a připravovat je tak na život.
Věra Korčáková, Mateřská škola Běhounkova 2300