Oborové dny 2024/25

Oborové dny 2024/25

I letos jsme jeden říjnový týden tradičně věnovali Oborovým dnům, kdy se žáci 2. stupně neučí podle rozvrhu, ale přeskupí se podle svého zájmu a bez ohledu na své původní třídy do věkově smíšených skupin, aby se po celý týden mohli do hloubky věnovat jednomu tématu. Letos si mohli vybrat z dvanácti možností. 

V oboru Život s handicapem navštívili žáci centrum pro nevidomé, popovídali si s lidmi, kteří ztratili končetinu, a přesto mají pro co žít, vyzkoušeli si kompenzační pomůcky a zamysleli se nad tím, jak pomoci a neškodit. 

Účastníci oboru Rozhledy a rozhledny strávili většinu týdne putováním za blízkými i vzdálenějšími výhledy. Vydali se společně do Českého středohoří, na Dívčí hrady, na Vítkov a na Petřín s jeho tajemnými zákoutími.

Obor Café Na Marsu byl pro všechny, které zajímá vesmír, pozorují rádi oblohu nebo se chtějí stát astronauty. Zvládli postavit vozítko na Mars, naučili se tvořit příběhy a navrhovat grafiky pomocí umělé inteligence. A kromě toho je čekalo tradiční kakao a vyhlášené brownies v jejich školní kavárně.

Věda a historie není nuda: astronomie byl název oboru pro ty, které zajímají dějiny astronomie. Podívali se do Rudolfínské Prahy v době, v níž žili Tycho Brahe a Johannes Kepler. Porovnali starobylé i moderní hvězdné mapy a nakonec zamířili do unikátních astronomických observatoří, hvězdáren a planetárií.

Ani letos, již po desáté, nechyběl obor Survival X – Poslední štace pro děti, které se nebojí pohybovat se přírodou i v noci, splynout s ní a urvat si z ní něco k jídlu. Tento kurz je každoročně určen jen pro ty, kteří zvládnou dlouhý pobyt pod širákem za jakýchkoliv podmínek a nelehké turistické výšlapy.

Pro loňský úspěch se zopakoval obor A.A.M.I. v2 pro zájemce o počítačové hry. Účastníci se společně podívali do historie tvorby her, pokusili se za pomocí volně dostupného programu naprogramovat vlastní hru a zamysleli se nad principy, které tvůrci využívají pro zaujetí potenciálních hráčů, i tématem závislosti na PC hrách.

Obor Vyjádření hudbou byl určen pro ty, kteří se nebojí hudbu nejen poslouchat, ale i sami vytvářet, třeba i na vlastní tělo. Žáci navštívili dvě konzervatoře, kde se podívali na zkoušku orchestru a nahlédli do výuky různých oborů. Kromě toho nacvičili dvě písně v dvojhlase a dozvěděli se, jak funguje pěvecký sbor. 

Zájemci o výtvarné umění měli v oboru  Zvuk – světlo – výtvarno možnost na několika workshopech Galerie hl. města Prahy vytvořit vizuální i akustická díla a zaznamenat je v digitální podobě včetně práce se speciálními aplikacemi pro i-pad. 

Obor Týden vědy aneb rostliny, minerály a kouzla chemie vtáhl účastníky do fascinujícího světa přírodopisu, geologie a chemie se zaměřením na poznávání rostlin – nejen že je sbírali a sušili, ale objevili také tajemství rostlinných barviv a fluorescence, prozkoumali, jak funguje fotosyntéza a jak si rostliny řídí svůj vodní režim. Navštívili expozici minerálů v Národním muzeu, podnikli vycházku na Vyšehrad a užili si den plný chemických pokusů.

Každoročně nabízeným oborem pro sportovce byl letos obor Netradiční sportovní hry, kde si žáci vyzkoušeli softbal, rugby, hokejbal a golf.

Pro žáky směřující k přijímacím zkouškám byl již podruhé vypsán obor Lehko na bojišti aneb 5 výprav do přijímačkové češtiny 2.0, kde se zájemci o přiblížení cermatovských zkoušek intenzivně věnovali veškerému pravopisu, tvarosloví, skladbě, významu a tvoření slov, porozumění a analýze textu a vyzkoušeli si přijímačkové testy na ostro. Procvičili si všechny typy úloh a zaměřili se na nejčastější chyby i způsoby, jak se jim spolehlivě vyhnout.

Účastníci posledního oboru  Pimprlata se stejně jako loni inspirovali v Muzeu loutek v Chrudimi a pak vytvořili loutky, s nimiž zahráli vlastní divadelní hru.

 V rámci týdne navštívili všechny obory spousty zajímavých míst, setkali se s odborníky, dozvěděli se množství informací a vyzkoušeli si nejrůznější aktivity. Hned následující pondělí se uskutečnily prezentace jednotlivých oborů, kde si žáci druhého stupně připravili seznámení s obory, úkoly či hry pro své mladší spolužáky. Vše proběhlo hladce, byla dobrá nálada a byly vidět úsměvy jak malých, tak velkých účastníků.

Poděkování patří všem pedagogickým pracovníkům, kteří nejen vše pro děti připravili, ale po celý týden se jim neúnavně intenzivně věnovali.