Příběhy bezpráví 2022

Příběhy bezpráví 2022

Jako každý rok se i letos zúčastnila naše škola projektu společnosti Jeden svět na školáchPříběhy bezpráví. Tématem byla Normalizovaná každodennost a projektu se zúčastnily všechny 9. třídy, 8. B a 6. B.
21.11.2022 žáci nejprve zhlédli film Normalizační loutka, během filmu dvakrát publikum rozhodovalo, jak bude film pokračovat. Poprvé, zda má hlavní hrdina vstoupit do pionýra, podruhé zda vstoupit či nevstoupit do SSM. Po skončení filmu následovala beseda s panem profesorem Pavlem Chráskou významným českým vědcem a kazatelem Církve bratrské. Besedu moderovali žáci 9. třídy. Pan Chráska s sebou přinesl dvě žákovské knížky, které byly nejen odrazem jeho prospěchu a chování, ale také všudypřítomné komunistické propagandy.
 
Žáky beseda i film velmi zaujaly. Příklady hodnocení žáků:
Které informace pro tebe byly nové:
Skoro každý se mohl dostat do vězení, i když neudělal téměř nic špatného.
Byly zakázány četby některých knih, například Vinetou.
Že existovala nějaká skupina jménem Jiskra.
Že ses nemusel dostat na nějakou školu kvůli tomu že třeba tvoje babička neměla ráda komunisty.
Že komunisti neměli rádi katolíky.
Dozvěděl jsem se hodně informací o pionýrovi, protože dřív jsem vůbec nevěděl o co se jedná (např. Že museli na začátku splnit speciální slib, viz. Ukázka ve filmu).
Určitě bych zmínil SSM, to mě také celkem zaujalo, protože jsem předtím vůbec nevěděl, že něco takového existovalo.
SSM a Pionýr byly organizace, které ládovaly již do dětí komunistické názory a postoje. Jakmile někdo v těchto organizacích nebyl, měl z toho problémy. Například: I když byl chytrý, tak ho nevzali na gymnázium. Pro děti bylo nejlepší pocházet z bezvýznamné rodiny, měly možnost se učit na gymnáziu, popřípadě na vysoké škole a někam to dotáhnout.
Někdo se v té době stal pomocníkem komunistického režimu, kdy se ho bál a živil ho svým strachem a někdo se mu vzpříčil a nebál se ho. Někomu komunistický režim stoupl do hlavy.
Kombajnům se říkalo “tanky míru.
V obchodech nebylo téměř nic, na lepší věci se muselo dlouho čekat a ne každý je sehnal.
Obrovská propaganda na dětech, komunismus vštěpován již od mateřské školy.
 
Za co bys ocenil pamětníka:
Pán mluvil na rovinu a poutavě, zůstal věrný své víře i v nepříznivých dobách.
Líbilo se mi a oceňuji že na každou otázku bez problému odpověděl a že jí také rozvedl a třeba dodal i nějaký příběh nebo historku.
Bylo od něj hezké že nám přinesl ukázat ŽK a že nám je půjčil i do školy.
Moc ráda bych ocenila to, že měl tu odvahu se znova vrátit do té doby a povyprávět nám o ní.
Oceňuji, že praktikoval víru i přes nebezpečí trestu.
Oceňuji jeho morální zásadovost.
Líbilo se mi že nám dal si prohlídnout i jeho ŽK která vypadala že se každou chvíli rozpadne.
 
Petra Rajtrová, vyučující dějepisu